een woord vooraf
Het is najaar 2013, 10 jaar geleden. Martin Honings klopt op de deur van Ron Jagers. Hij betoogt gelijk met vuur en vlam, dat jonge Amersfoortse kunstenaars zich zouden moeten kunnen laten zien in het gebouw van Kunsthal KAdE. Deze gedachte valt in vruchtbare aarde. Is Ron Jagers met de StadsGalerij al niet sinds jaar en dag actief om aanstormend beeldend-kunst-talenten een plek te geven? Met projecten als ‘stichting-ter-verstrekking-van-een-opdracht-etcetera’, ‘de lol van het kunstverzamelen’ en het ’45-euro project’ waarbij scholieren stage konden lopen bij een kunstenaar. Het team weet zich te versterken met Adinda van Wely. Gedrieën gaan ze op bezoek bij Robbert Roos van Kunsthal KAdE. Ze vallen met de neus in de boter. Kunsthal KAdE houdt zijn slottentoonstelling in de benedenverdieping van het gebouw. De etages zijn leeg en kunnen wat Robbert betreft gebruikt worden. We schrijven dan 2014. Titel van de tentoonstelling in Kunsthal KAdE: Blueprint. Mooier kan niet: Blauwdruk voor het Amersfoortse deel. Jonge kunstenaars met een Amersfoortse hartslag laten op deze expositie een blauwdruk zien van het werk dat de stad in de toekomst van ze mag verwachten.De tentoonstelling was een groot succes. En smaakte dus naar meer. Met een tomeloze energie organiseerde het team ieder jaar weer op een bijzondere plek een Blauwdruk. Achterin deze catalogus ziet u een overzicht van de locaties. Op uitnodiging van Robbert en Judith van KAdE kon Blauwdruk in 2018 een zaal inrichten tijdens de tentoonstelling ‘Krijt’. En dan nu, 2023, mag Blauwdruk het hele Kunsthal KAdE-gebouw gebruiken. Alle kunstenaars zijn gevraagd om deel te nemen. In deze catalogus ziet u het resultaat.
Blauwdruk is ingebed in een breder kader. De kunstenaars bij Blauwdruk worden gescout bij de scholen (Zonen & Dochters), bij Per Expressie, bij eindtentoonstellingen van academies, bij het hele netwerk onder jonge kunstenaars. Kunstenaars die een plek hebben gehad bij Blauwdruk verliezen we niet snel uit het oog en geven we naderhand waar mogelijk nog extra kansen. Bijvoorbeeld bij exposities als ‘Het visuele geheugen van de stad’ of ‘Talking about my generation’. En de al eerder genoemde tentoonstelling ‘Krijt’.
De 10e editie van Blauwdruk. De tentoonstelling roept om meer. Nog meer Blauwdruk de komende jaren. Gelijktijdig nemen we afscheid. Ron Jagers stopt zijn activiteiten voor de StadsGalerij en Blauwdruk. Adinda van Wely gaat haar energie eveneens in andere projecten investeren. Hans Goslinga gaat namens de StadsGalerij onderzoeken of en in welke vorm Blauwdruk toekomstbestendig kan zijn. Een saillant detail dat hier niet onbesproken mag blijven: Martin Honings en Hans Goslinga komen uit de eerste lichting van Per Expressie; Adinda uit de tweede. Waarmee maar gezegd is dat investeren in de toekomst loont.
Het team Blauwdruk
Adinda van Wely
Martin Honings
Ron Jagers